Raceseizoen 2010

De Paasraces vormen de start van het seizoen. Na een lange winter sleutelen lukt het maar net de nieuwe Classicracer af te hebben voor deze openingsrace op Assen. Er gaat in de aanloop al het een en ander mis… Het hele snelle viercilinderblok loopt na wat afstelperikelen en geklooi op de testbank eindelijk goed! Wanneer ik hierna de inloop-olie aftap, schrik ik toch van de hoeveelheid ongerechtigheden die hierin drijven. Een beetje slijpsel is normaal, maar dit lijkt wel metaalsoep…

Ik besluit hier niet mee verder te gaan en de boel eerst te onderzoeken. Dus blok verwisseld voor het blok wat ik zelf gebouwd heb en dat ook al gelopen heeft. Het is wat minder snel en ik heb wat minder vertrouwen in de zuigers…

Op Assen kan ik op vrijdag twee extra trainingen rijden. Dat is mooi, omdat ik behalve wat kilometers in de polder nog niet echt heb kunnen stoeien met het nieuwe speeltje. Het is koud, maar droog en de motor moet eerst gekeurd. Na het starten wil de versnellingsbak alleen naar z’n één en verder niet… Ik begrijp er niets van… Sleutelen maar weer. Na het verwijderen van het koppelingsdeksel en de koppeling zelf blijkt er een aluminiumschijf van de secundaire versnellingsbaksas los te zitten. Dit is een onderdeel van een CB 550 dat er eigenlijk niet in hoort, waar een klein oliepompje in zit en in dit geval geen dienst doet, maar dat wel op z’n plaats dient te blijven zitten… Nu drukt het tegen het schakelheveltje aan. Ik druk het op z’n plaats en center het rondom vast in het carter met een scherpe M8 tap die ik toevallig bij me heb. Ik ben eigenlijk nu te laat voor de eerste training, maar iemand is zo vriendelijk geweest een enorm oliespoor te leggen op het circuit, dat nu eerst schoongemaakt moet worden. Na het monteren van de kuip ben ik precies op tijd voor m’n eerste sessie. Poetser Frans is met zijn zijn stopwatch in de aanslag bij het hek gaan staan. Er is verder vandaag geen officiële tijdwaarneming. Hoeft ook niet, want ik moet het een beetje rustig aan doen. Dit blok heeft nog nauwelijks gedraaid…

Het gaat redelijk goed verder. De volgende morgen zijn de eerste echte ONK trainingen. Het gaat een paar rondjes vrij goed op een baan die nog hier en daar wat nat is. Uitkijken dus… Er gaan meteen al drie Classic coureurs plat, waarvan Fred Blom het meest ongelukkig is en zijn sleutelbeen breekt. Halverwege beginnen er baancommissarissen met olievlaggen te zwaaien en zij blijken uiteindelijk mij te bedoelen met hun wat onduidelijke aanwijzingen… Er komt veel oliedamp uit het ontluchtings-‘potje’ van mijn motor maar er lekt gelukkig niets… Ik ga van de baan af en moet mij later melden bij de wedstrijdleiding voor een reprimande voor het te laat reageren op de vage aanwijzingen. Ik ga er maar niet tegenin…

Er is natuurlijk wel iets mis en de tweede tijdtraining ’s middags zal ik niet rijden. Niet zo erg want het gaat nu echt regenen… Ik ga sleutelen…, er moet iets mis zijn met de zelf geknutselde zuigers… Iemand uit Groningen heeft jaren geleden deze zuigers gemaakt op basis van standaard exemplaren. Er is op ludieke wijze een dakje op de vlakke zuigers geschroefd, teneinde de compressie danig te verhogen. Ik heb er vanaf het begin zo m’n bedenkingen over gehad en dat was ook de voornaamste reden met een ander blok bezig te gaan… Afijn, na het verwijderen van kop en cilinder blijkt er inderdaad een fraai rond gaatje in de zuiger te zitten; één van de vier schroefjes is verdwenen… De andere zitten nog op hun plaats en de andere drie zuigers zijn okee. Tom is ondertussen net vertrokken van ’t Veld naar Zaandam om een cilinder met zuigers van Frank Lemstra op te halen… Ik bel hem mobiel, hij zit net bij Heerhugowaard en ik zeg hem dat hij wel terug kan gaan,… ik heb in feite alleen een nieuw schroefje nodig… Er is verder geen schade. ’s Avonds gaan Frans en ik terug naar Noord Holland. De race is pas op Paasmaandag.., we hebben nog een eerste Paasdag om gedeeltelijk thuis te zijn en dan op tijd weer terug voor het sleutelwerk. Zo zie ik Mart ook nog even…

Het lukt allemaal prima en tijdens de opwarmsessie op Paasmaandag loopt de motor goed. Dankzij de afstelstroboscoop van Frank komen we tot de ontdekking dat de ontsteking ook (veel) te laat staat… Ik heb een tiende trainingstijd staan en kom nu als negende uit de sessie. De start ’s middags is redelijk goed en ik lig na een rondje op de achtste plaats. Daarna begint de motor toch wat in te houden en word ik door steeds meer rijders gepasseerd. Elk rondje loopt de motor nu slechter en in de vijfde houdt ie er helemaal mee op bij de Bult… Einde verhaal… De race blijkt een ware slijtageslag, met heel veel collega-uitvallers… Uiteindelijk halen er maar een stuk of twaalf de finish! Ook Frank is uitgevallen in gevecht om de derde plaats… Heel zonde! Bij hem blijkt een klepstelboutje losgelopen. Bij mij kom ik erachter dat slechts de accu te weinig stroom heeft… Tja… Het kan verkeren.

Na gedeeltelijke demontage van het snelle blok thuis, blijkt eigenlijk alleen dat er erg veel ‘oud vuil’ in het carter heeft gezeten. Kennelijk is er een en ander ‘los’ gekomen. Ik kan verder niets vreemds ontdekken… Het blok heeft ook gewoon goed gelopen en maakte geen vreemde geluiden. Ik heb inmiddels het carter schoongemaakt en weer gemonteerd…

Zaterdag 10 april

De eerste KNMV Cup race.

Met Tom op weg voor de het eerste Suzuki SV Cup gebeuren. Aan de Suzuki’s hoefde weinig gedaan te worden afgelopen winter. De kuipen zijn opnieuw gespoten, door Koelewijns’ autoschadebedrijf en Peter, de eigenaar, heeft dit bij wijze van sponsoring geheel gratis gedaan… Waarvoor veel dank onzerzijds!! Verdere sponsoring door CMS uit Lelystad, de firma van o.a. ‘New Old Stock’ onderdelen van vooral Honda, maar ook alle moderne onderdelen van alle Japanse merken en o.a. Takegawa spullen. Verder hoop ik nog steeds op wat sponsoring van het onvolprezen ‘MotorRijwiel’.

Er zijn maar liefst negen nieuwe deelnemers bij de SV klasse, vrijwel allemaal jonge snuiters en ook een jongedame: Daphne Hop, bekend van de NSF Honda klasse.
Het is droog maar koud en dat betekent een beetje uitkijken met de (straat) banden die nu eigenlijk te koud zullen blijven. De eerste training gaat redelijk goed. Ik moet zelf weer erg wennen aan het feit dat de Suzuki echte remmen heeft, vergeleken bij de Classic racer en toch wel wat anders rijdt. We rijden weer samen met de Junior Cup en dat is altijd wat lastig gezien de snelheidsverschillen.

De tweede training gaat ook wel goed. Zelf ben ik niet helemaal content met de vijfde tijd en Tom nog minder met zijn zestiende stek.
De race ’s middags begint met een redelijke start, na het eerste rondje lig ik vierde, achter jawel, Jolle Wind… Na enkele ronden weet ik hem te passeren en een tijdlang de derde plek vast te houden. Bij het ingaan van de laatste ronde komt voor start en finish een mij onbekende jonge snuiter langszij en ik besluit mijn huid duur te verkopen. Ik weet als eerste de Haarbocht in te duiken en besef dat ik de hele laatste rond flink door zal moeten trappen… Dit lijkt redelijk te lukken en ik kom nog op kop door de Ramshoek en besluit de laatste GT bocht tactisch te nemen… Net doen of ik aan de binnenkant blijf en op het laatste moment wat naar buiten om de bocht toch enigszins goed aan te snijden… De vlegel heeft het kennelijk door want propt z’n motor toch aan de binnenkant er naast… Ik stuur toch wat harder in en zit er in de eerste knik nog voor…, bij de tweede knik naar links zit hij weer naast me terwijl ik naar hem toe ‘drijf’… Ik moet in de remmen anders torpedeer ik hem… Dat doe ik dus en dat kost mij de derde plaats… Extra sneu is dat de gratis bandenset ook door nr. drie gewonnen wordt… Tja…
Verder toch wel lekker gereden… en uiteindelijk ook wel redelijk tevreden… Tom wordt veertiende, pakt twee puntjes, maar is niet erg tevreden…
Volgende race is weer SV Cup in Assen op Koninginnedag…

Vanwege de financiën moet ik helaas de Classics race op Spa laten schieten.

Ernst Hagen