De tweede Cuprace is op Koninginnedag 30 april 2010. Donderdag al op weg naar Assen, ’s middags rij ik twee vrije trainingssessies. Het was eigenlijk de bedoeling mijn beide SV’s mee te nemen… Tom zal niet rijden vanwege financiële perikelen, maar is wel als begeleider mee, waar ik erg blij mee ben. Uiteindelijk neem ik toch alleen de nieuwe/zwarte mee… De ‘oude grijze’ is van een ander blok voorzien waar ik wat aan geknutseld heb, teneinde bij de Thunderbikes met het Ducati-weekend wat zwaarder beslagen ten ijs te komen. Op de valreep vertoont de “Hagati” gedoopte grijze echter kuren na wat semi-illegaal-inrijwerk op straat… Er komen wat rare geluiden uit en de motor houdt in… Lege accu en niet laden, iets ernstigs met de dynamo veronderstel ik en dat blijkt na het weekend waar… Maar nu eerst met de ‘zwarte’ aan de slag. Het is prachtig en warm weer op deze donderdag. De twee trainingen gaan dan ook wel naar wens. ’s Avonds haalt Tom vriendin Paoline van het station in Assen… Heel leuk dat zij zoveel moeite doet om te komen.., alleen wat extra zuur dat Tom nu niet rijdt…

’s Nachts valt er veel regen en is er tevens aardig wat onweer. Ik vermoedde al wat en heb de luifel aan de sleurhut met veel spanbanden verankerd. De volgende morgen blijkt de luifel nog in tact al hangt er wel een litertje of dertig water in… Het is een flink stuk kouder deze “Queens day”… De eerste training gaat wel aardig en ik heb de vierde tijd. Hierna gaat het weer regenen en er ligt een oliespoor wat niet zichtbaar is. Op eieren rijden we een rondje tijdens de tweede oefensessie, er vallen twee deelnemers en er komt een rode vlag. Einde training… De tijden van vanmorgen zijn dus bindend… ’s Middags is en blijft het droog ondanks wat alarmerende buienradar…

Mijn start is wel weer goed en ik duik als derde de eerste ( Haar- ) bocht in. Door een foutje van de tweede man lig ik twee bochten later al tweede. Heel even weet ik zelfs de kop te nemen. Op de rechte stukken word ik echter weer gepasseerd. Na twee ronden lig ik vierde maar we blijven wel met z’n vieren bij elkaar. Ik kan volgen maar meer ook niet, tenzij iemand een foutje maakt. Dat gebeurt prompt en ik lig weer een rondje op de derde plek. Dan maak ik zelf een foutje in de Haarbocht en lig weer vierde. Daarna bij het lappen van een achterblijver weer iets te laat geremd.., alweer voor die Haarbocht en ik verlies daarmee net de aansluiting… Jammer want dat is net in de laatste ronde… Weer vierde derhalve… (Ik zit niet met mijn handen in het/de Haarbocht…) Maar toch wel tevreden…!

Winnaar is Ilja Caljouw, die ook de eerste wedstrijd pakte, tweede plek voor Niels Prins en derde Marco Bergeijk. Hetzelfde podium als de vorige keer, alleen met wisseling van plaats twee en drie.

Paoline heeft mooie foto’s gemaakt ( geloof ik ) en vond het wel mooi om te zien allemaal. Voor Tom was het nu en dan even balen, maar ook wel weer aardig om z’n kornuiten te spreken…

Na afloop moest ik met de andere podium klanten de testbank op, om ter controle het vermogen te meten…, het is tenslotte een standaard klasse… De winnaar bleek bijna 78 pk in zijn SV te hebben… Die van mij produceerde slechts iets minder dan 72 van die paardekrachten. Toch een verschil van zes zeer ferme veulens, zoals het oplettende lezertje inmiddels natuurlijk ook al berekend had… Tja…

Moe, maar toch wel voldaan, zijn wij na het inladen van het spul gedrieën weer huiswaarts gekeerd.

Ernst Hagen